Wiadomości

Masz konto w mediach społecznościowych? Bądź ostrożny!

Data publikacji 01.12.2020

Masz konto w mediach społecznościowych? Uważaj, możesz zostać oszukany. Do oszustwa może zostać wykorzystane także twoje konto. Nie każda prośba o pomoc finansową opublikowana, bądź wysłana przez twojego znajomego jest prawdziwa. W taki sposób mogą działać oszuści. Następnie dzięki płatności mobilnej (BLIK) otrzymają od swojej ofiary pieniądze. Bądź ostrożny!

Posiadając konto w mediach społecznościowych, trzeba być bardzo ostrożnym. Nie chodzi tu tylko o dane, które udostępniamy, choć te powinny być szczególnie chronione, ale o wyłudzenia pieniędzy, do których dochodzi w ostatnim czasie na tego rodzaju portalach. Często konta w serwisach społecznościowych przejmowane są przez oszustów. Przestępcy wykorzystują pozyskane konto, publikując wpisy o nagłej potrzebie zebrania konkretnych środków finansowych. W ten sposób próbują przekonać ofiary do przekazania im pieniędzy. Kolejnym sposobem jest rozesłanie za pomocą komunikatorów, wiadomości do znajomych właściciela konta, w których również zawarta jest prośba o finansowe wsparcie.

Najczęściej przestępcy proszą o wypłacenie pieniędzy za pomocą polskiego systemu płatności mobilnych BLIK. Niczego nieświadome osoby, sądząc, że korespondują ze znajomymi, podają kody BLIK. Następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdzają PIN-em wykonanie transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów. W ten sposób tracą pieniądze, wierząc, że pomagają znajomemu.

Widząc tego rodzaju prośby, bądź otrzymując wiadomość z apelem o finansową pomoc, warto poinformować właściciela danego konta, o sytuacji. Dzięki temu osoba, pod którą podszywa się przestępca, będzie mogła natychmiast zareagować i być może uchronić innych przed złapaniem się w sidła oszustów.

Jak uniknąć takiego zagrożenia?

  • Stosuj dwuskładniowe uwierzytelnienie konta społecznościowego – zalogowanie się za pomocą hasła oraz dodatkowe potwierdzenie sms-em. Dzięki takiemu rozwiązaniu, trudniej będzie przejąć nasze konto.

  • Znajomy prosi cię o pożyczkę lub finansowe wsparcie? Sprawdź, czy to na pewno znajoma ci osoba. Zadzwoń do niej i upewnij się, że rzeczywiście potrzebuje takiej pomocy.

  • Sprawdzaj szczegóły danej transakcji. Do momentu jej zatwierdzenia w aplikacji bankowości mobilnej, przestępca nie skorzysta z kodu.

  • Bądź ostrożny. Chroń PIN do aplikacji mobilnej banku, a także inne dane, które mogą być przydatne do logowań na różnego rodzaju kontach.

  • Nie otwieraj przesyłanych linków. Możesz zostać przekierowany do strony łudząco podobnej do witryny twojego banku. Podasz swoje dane do logowania i stracisz oszczędzane na koncie pieniądze.

(BLIK, KGP)

Infografika z dialogiem:- Hej-Cześć-Podałabyś mi swój kod BLIK? Muszę pojechać po koleżankę nad morze i nie wzięłam ze sobą kartyPod spodem biały trójkąt ostrzegawczy w wykrzyknikiem i napisem STOP na czerwonym tle. Pod spodem logo z napisem BLIK   Infografika z białym napisem na czerwonym tle: UWAGA! Oszuści przejmują konta Twoich znajomych na Facebooku. Bądź czujny kiedy ktoś prosi Cię o podanie kodu BLIK!Poniżej czarne i różowe napisy na białym tle w punktach:Punkt pierwszy: Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych. Z boku rysunek dłoni, która trzyma telefon komórkowy a na jego ekranie narysowana jest kłódka.Punkt drugi: Zweryfikuj tożsamość znajomego - najlepiej zadzwoń. Z boku rysunek słuchawki.Punkt trzeci: Sprawdź podsumowanie transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji. Z boku rysunek - komórka w dłoni i znak pozytywnego wyróżnienia.Punkt czwarty: Chroń swój PIN do aplikacji bankowej. Z boku rysunek kłódki i nad nią cztery gwiazdki.Pod spodem logo z napisem BLIK.

Powrót na górę strony