Dla internautów

Black Friday i Cyber Monday - jak bezpiecznie kupować w sieci?

Data publikacji 26.11.2021

Black Friday i Cyber Monday – tzw. czarny piątek i cyber-poniedziałek to coroczne okazje na zakupy z rabatem, które tradycyjne odbywają się  pod koniec listopada. Jest to również wzmożony czas zakupów w sklepach internetowych, a co za tym idzie - okres podwyższonej aktywności cyberprzestępców. 

Na co zwrócić uwagę podczas zakupowego szaleństwa online?

  • Zakupy online to dla wielu z nas duża wygoda. Tegoroczny sezon zakupów przedświątecznych w internecie zapowiada się wyjątkowo intensywnie, m. in. w związku z trwającą pandemią COVID-19.  Należy zatem zachować szczególną czujność, czy nie korzystamy z fałszywej strony sklepu internetowego, która może przechwycić nasze wrażliwe dane w momencie dokonywania płatności. Na co zatem należy zwracać uwagę? 
  • Sprawdź dane sklepu internetowego: siedzibę, adres, dane firmowe, które poświadczą jego wiarygodność - nazwa, adres oraz NIP i REGON i czy dane znajdują się w CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości wybierz inny sklep, który jest znany i bezpieczny; 
  • Znajdź informację, czy e-sklep ma na swojej stronie regulamin określający prawa i obowiązki Klienta;
  • Dbaj o ochronę danych osobowych. Nie powinno się wymagać podawania danych, takich jak numer dowodu osobistego; 
  • Sprawdź opinie i inne źródła informacji (np. fora internetowe), w których można znaleźć informacje o sklepie
  • Pamiętaj o tworzeniu mocnych haseł w przypadku konieczności rejestracji przed zakupem.  Dowiedz się więcej jak tworzyć bezpieczne hasło;
  • Unikaj przelewów ekspresowych oraz przelewania pieniędzy na prywatne konta bankowe sprzedającego;
  • Nie dokonuj zakupów w publicznej sieci WIFI;
  • Po skończonych zakupach zawsze pamiętaj o wylogowaniu ze strony sklepu/serwisu zakupowego. Warto też pamiętać, że operatorzy płatności powinni być nadzorowani przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) i posiadać stosowną licencję na świadczenie usługi płatniczej (listę podmiotów nadzorowanych przez KNF można sprawdzić na tutaj). Warto również sprawdzać listę ostrzeżeń publicznych KNF, czy firma, z której usług chcemy skorzystać, nie została na niej umieszczona. 

Co zrobić gdy padnie się ofiarą internetowego oszustwa? 

Jeżeli  zostaniemy oszukani w Internecie, sprawę należy zgłosić na Policję lub do prokuratury. Organy ścigania mają obowiązek przyjęcia takiego zgłoszenia. Zgłoszenie można zrobić w dowolnej jednostce policji lub prokuratury. Obecnie we wszystkich komendach wojewódzkich policji działają wydziały do walki z cyberprzestępczością. Pamiętajmy o zabezpieczeniu wszelkich dowodów mogących poświadczyć oszustwo.

Pamiętajmy również, że wszelkie napotykane nieuczciwe praktyki w sieci można zgłosić do CSIRT NASK – Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego:

na stronie: https://incydent.cert.pl

e-mailem: cert@cert.pl

telefonicznie: 799 448 084 

Zgłoszenia do CSIRT NASK mają bezpośrednie przełożenie na wzrost bezpieczeństwa w sieci dla nas wszystkich.

Źródło: https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/

 

Powrót na górę strony